

Przewidywanie jest zawsze trudne,
zwłaszcza przewidywanie przyszłości.
Jak rozwój technologii informatycznych zmieni nasze życie za 10-30 lat?
Jak wpłynie to na biblioteki i same książki?
Reguła Silicon Valley: nie rób planów na dłużej niż dwa lata!
10 lat temu nikt nie przewidywał, że Internet będzie tak ważny.
Przyszłość będzie jeszcze dziwniejsza niż możemy przypuszczać.
Zmiany są coraz szybsze a tempo będzie nadal rosło.
Krótki kalendarz wydarzeń ważnych dla zrozumienia przyszłości.
| 1543 | Kopernik, początek rewolucji naukowej | ![]()  |  |
| 1687 | Newton, początek szybkiego rozwoju fizyki | ![]()  |  |
| 1859 | Darwin, rewolucja teorii ewolucji | ![]()  |  |
| 1888 | H. Hertz, odkryto fale radiowe | ![]()  |  |
| 1925 | odkryto mechanikę kwantową, podstawę rewolucji technologicznej | ![]()  |  |
| 1940-1949 | zbudowano pierwsze komputery | ||
| 1947 | wynaleziono tranzystory | ||
| 1959 | wynaleziono obwody scalone | ![]()  |  |
| 1971 | pierwsze mikroprocesory | ![]()  |  |
| 1981 | IBM PC zmienia wyobrażenie o komputerach | ![]()  |  |
| 1994 | pojawia się WWW (CERN, NCSA) | 
Ziarno zostało posiane.
Tempo zmian staje się coraz szybsze.
| 1997 | Moc obliczeniowa komputerów wzrasta do poziomu 1/10.000 ludzkiego mózgu.
 Kasparow przegrywa z Deep Blue, wielu ludzi nie może w to uwierzyć; komputery dowodzą twierdzenia, z którymi nie radzą sobie matematycy; komputery coraz lepiej rozpoznają twarze i zamieniają mowę na tekst.  | 
| 1998 | po 3 latach rozwoju WWW jest wszędzie;
 transakcje pomiędzy ludźmi a systemami sterowanymi głosem stają się częste; komputer prowadzi samochód bez udziału człowieka przez całe USA; nieudane próby wprowadzenia elektronicznych ksiażek - niedojrzała technologia;  |  
| 1999 | awatary o sztucznych osobowościach pojawiają się w laboratoriach
 przeszczepiono głowę małpie; pierwsze roboty - zabawki, pieski AIBO; sztuczne siatkówki i bezpośrednie podłączenie kamery do kory wzrokowej;  
 
pierwsze eksperymenty z komputerami kwantowymi; superkomputery o szybkościach i pamięciach rzędu 1/1000 ludzkiego mózgu.  | 
| 2000 | 
 zakończono 5 lat przed planowanym czasem mapowanie ludzkiego genomu; dla bioinformatyki moc komputerów to prawie wszystko; komórki macierzyste wszczepione do mózgu zamieniają się w neurony;  
pierwsze roboty zaprojektowane przez komputerowe programy, zbudowane przez roboty, obserwowane w środowisku i automatycznie ulepszane przez programy oparte na algorytmach ewolucyjnych; AI wykorzystywane jest w coraz większym stopniu w grach; w Internecie można porozmawiać z (niezbyt inteligentnymi) botami;  
pierwsze roboty rozpoznające emocje i reagujące w emocjonalny sposób;  
kurtki z wbudowanymi komputerami (Levis i Philips) i projekcją obrazu na siatkówkę; co sekundę rodzi się 500 mln tranzystorów (koszt jednego ok. 1/10.000.000 $) i 10 mld neuronów; wkrótce proporcje się odwrócą.  | 
| 2001 | 
 Mam na dysku notebooka ponad 100.000 plików, w tym roczniki pism, tysiące prac naukowych, całych książek, 12.000 zdjęć, 40 godzin muzyki, wiele filmów; pojemność dysku rośnie szybciej, niż moge go zapełniać, lecz coraz więcej czasu spędzam szukając na nim informacji; encyklopedie, materiały konferencyjne, słowniki mają sens tylko na CD/DVD; cała redakcja znanego pisma Machine Learning (Kluver) rezygnuje na rzecz pisma dostępnego za darmo przez Internet; doskonałe archiwa specjalistyczne automatycznie indeksują wszystkie dostępne w Internecie prace oceniając je według liczby cytowań; w niektórych dziedzinach nauki ponad 90% czytanych prac pochodzi z Internetu; w Internecie kwitną blogi - pamiętnikarstwo; pojawia się coraz więcej książek; powszechnie dostępna jest muzyka i filmy dzięki programom P2P, pozwalającym na bezpośrednią wymianę plików; technologie "cyfrowego papieru" i polimerowych ekranów obiecują doskonałe wyświetlacze grubości kartki papieru;  
pokazano system komputerowy tłumaczacy na żywo z dokładnością 90%; w Japonii wprowadzono 3 generację telefonii komórkowej: integruje telefony, podręczne notesy, kamery cyfrowe, odtwarzacze muzyczne, dostęp do Internetu; mózg węgorza kontroluje ruchy robota.  | 
| 2005 | Komputery w ubraniach staną się powszechne w bogatych krajach; czujniki monitorujące zdrowie znajda się w toaletach i koszulach;
 pojawią się infosystemy personalne, podobne do samochodowych, dostarczające przez okulary projekcyjne informacji, np. przewodniki miejskie;  
pierwsze gry wirtualnej rzeczywistości z 3-wymiarową grafiką, efektami zapachowymi i dotykowymi; dyktowanie tekstu staje się powszechne; prosty dialog z komputerem wyposażonym w "zdrowy rozsądek", w eksperymentalnych systemach z rozpoznawaniem gestów i prozodii;  
nareszcie pierwsze użyteczne roboty domowe do prostych prac;
przystawki do telefonów tłumaczące na żywo; pierwsze programy typu "osobisty awatar" wysyłane jako agenci programowi znajacy nasze upodobania i reprezentujący nas w wielu sytuacjach; znacznie postępy w sprzężeniu mózgów zwierząt i komputerów.  | 
| 2010 | komputer za 1000 $ osiąga wydajność rzędu 1/1000 mózgu a superkomputery dorównują mózgom;
 
komputery stają się niezbędnymi partnerami w podejmowaniu decyzji; technologia zdrowego rozsądku pozwala na wyszukanie dowolnej informacji i inteligentne odpowiadanie na pytania; media, telekomunikacja i technologie informatyczne są ściśle połączone; a tłumaczenie na żywo (przez telefon lub PDA) używane rutynowo; pierwsze serwery WWW 3D pokazują możliwości cyberprzestrzeni i teleimersji; większość transakcji w elektronicznych sklepach i urzędach zachodzi pomiędzy człowiekiem i awatarem; tradycyjne nauczanie zastępowane jest systemami automatycznymi; muzycy nagrywają płyty ze sztucznymi jamerami; pierwsze roboty-zabawki i roboty opiekuńcze z emocjami;  
pojawiają się chimery powstałe w wyniku zabaw genetycznych; większość chorób wirusowych zostaje opanowana; niewidomym, głuchym, sparaliżowanym i furiatom wszczepia się coraz więcej elektroniki do mózgu; neo-Luddyci protestują jak mogą;  
ekonomia krajów rozwiniętych kwitnie chociaż brakuje projektantów awatarów ... kwitnie też piractwo filmów ze względu na łatwość kopiowania; młode pokolenie nie ma czasu na czytanie książek: informacja dociera na żądanie, na rynku jest bardzo dużo filmów generowanych komputerowo przez małe studia filmowe.  | 
| 2020 | 
 
Za 1000 $ kupić można komputer dorównujący mocą obliczeniową ludzkiemu mózgowi; sztuczne mózgi przestają być fantazją;
  | 
| Co będzie możliwe za 30 lat? Nie mamy pojęcia! | |
| 2030-2050 | 
 
  | 
Tanie technologie skanowania, przechowywania, inteligentnego wyszukiwania informacji, niskie koszty dostępu do informacji w sieci, jakość prezentacji na nowych ekranach ... w ciagu 20 lat zamieni dzisiejsze biblioteki w archiwa, do których nie będzie potrzeby zaglądać.

Nie potrafimy sobie wyobrazić rozwoju w dłuższej skali czasu.
Zmienią się nasze cele;
przyszłość nie będzie przypominać wizji sci-fi,
będzie nadchodzić coraz szybciej,
a życie codzienne zmieni się radykalnie.