Rok IV s 7, 20 g. Seminarium mgr 2024 USOS - 22 godziny z udzia�em nauczyciela (20 godzin udzia�u w seminarium i 2 godziny konsultacji indywidualnych),Szanowni, mamy w naszej grupie na seminarium mgr 8 os�b. 1 Maciej Koniecko 296762@stud.umk.pl 2 Daniel Lesi�ski 303162@stud.umk.pl 3 Konrad Lipka 303165@stud.umk.pl 4 Mateusz Skarupski 296790@stud.umk.pl 5 Julia Szczuczko 303191@stud.umk.pl 6 Patryk Tajs 303193@stud.umk.pl 7 Jacek Wierzejewski 303199@stud.umk.pl 8. Organiak Klaudia 303172@stud.umk.pl W USOS mamy: - 22 godziny z udzia�em nauczyciela (20 godzin udzia�u w seminarium i 2 godziny konsultacji indywidualnych), + 38 godzin pracy w�asnej nad przygotowaniem referat�w, prezentacji, pracy pisemnej. 20 godzin to jest 10 zaj��, zrobimy 4 z referatami, godzina dyskusji o tym co przedstawili�cie, potem znowu 4+1. Podobnie jak na sem in�ynierskim ka�dy powinien dwa razy zrobi� prezentacj� po godzinie lekcyjnej, czyli 45 min, wi�c dwie osoby na ka�de zaj�cia. Mo�emy to robi� w trybie mieszanym tj. czasami spotyka� si� zdalnie na moim Webex. Pierwsza prezentacja nie musi by� �ci�le powi�zana z prac� mgr, ale powinna mie� informatyczny charakter. Jest wiele dobrych temat�w, ostatnio warto si� przyjrze� narz�dziom sztucznej inteligencji, kt�rych jest wiele na stronach https://www.futurepedia.io https://theresanaiforthat.com https://huggingface.co Proponuj�, �eby ka�dy wybra� sobie jakie� narz�dzie i je potestowa�, spr�bowa� zrozumie� jak to dzia�a i nam to przedstawi�. Zwykle na pierwszym spotkaniu rozdzielamy tylko tematy, wi�c uznajemy to za konsultacje i ustalamy sobie tematy zdalnie. Spotkamy si� wi�c 27.02. Przy�lijcie mi prosz� propozycj� temat�w. Na razie za��my, �e kolejka jest taka, jak na li�cie, ale je�li Wam to nie pasuje mo�ecie ustali� mi�dzy sob� jak si� pozamienia�. Je�li kto� nie chce za tydzie� niech znajdzie ch�tnego -:)
Kolejka 1,
Druga Kolejka - praca mgr. Od 9.04
1. 30.04. --Patryk Tajs
Maciej Koniecko (Matulewski). Biblioteka .NET sterowania g�osem. OpenAI, Whisper i GPT.
Motoryzacja, edukacja, rozrywka, mobilne
Whisper od OpenAI, T2S, etc. ChatGPT => Jason.
Aplikacja .NET GPT <=>Biblioteka<=>Whisper.
JSON commands, parms. ChatGPT podsuwa� rozwi�zanie w trakcie dzia�ania. Analogicznie doda� poporzednie zdj�cie.
API, j�zyk, parametry, wyb�r g�osu i model GPT. Maui.NET na Android.
Zalety i wady, przewiduje sama dodatkowe mo�liwo�ci. Kontekstowa interpretacja.
Op�ata OpenAI, po��czenie z internetem, samodzielne dostosowanie parametr�w przez GPT, b��dy w transkrypcji.
B��dy w testowaniu transkrypcji. Demo. Wolno dzia�a, po angielsku.
Q: Skarupski, zakotwiczenie.
Jak na Blade Runner, move, zoom photo ...
2. 30.04, Mateusz Skarupski (Gniewko Skarbicki). Shor algorithm for non-abelian hidden subgroup problems
Shor - krypto, log. dyskretny, faktoryzacja zagro�enia komputerm kwantowym.
p^a=q, dla niekt�rych grup (np. modulo) to trudne.
Bramki logiczne odwracalne, Fredkin, Toffoli, min 3 wejscia/wyj�cia. Ka�dy uk�ad logiczny daje si� symulowa� kwantowo. Sfera Blocha. Bramka Hadamarda.
Problem Simona, klasycznie 2^N operacji by okre�li�, �e f jest 1-1. Kwantowo liniowo.
DLP - krata, wida� periodyczno��. grupa D40, czyli 40-k�t foremny z odbiciami i obrotami, reprezentacja tej grupy.
Algorym shora szczeg�ny przypadek HSP. Ale transf Fouriera zle w grupach nieabelowych dzia�a.
W�asne: oszacowanie prawdopodobie�stw.
Shor - 2000 bit�w w kluczu, wiele wersji tego algorytmu, to wymaga tysi�cy kubit�w. Nie wiadomo kiedy ...
Konkursy CTF jeszcze w szkole krytptografi� si� zaintersowa�, od kilku lat si� tym intersuje. Doktorat na Pol Eindhoffen, Tania Lange.
Kandydaci?
Dalsze: 28.05, 4.06, 11.06
28.05 Patryk Tajs, Stochastyczna redukcja wymiarow�ci, J Rydzewski. 65 min!
Klasyfikacja metod, tSNE vs PCA. W�asna implementacja na podstawie klasycznej, Python, PyTorch. NJ?
Lighting.ai for ML methods, optymalizacja kodu dla tensor�w.
Mapowanie sympleks�w. Crowding. Perplexity.
Chignolina w reprezentacji k�t�w w cz�steczkach, milion wierszy, 40 cech, ewolucja w czasie. 12 godzin oblicze�, krok 20 czyli 20%.
Dipteyd dialanina. Te� nie wiadomo co to ma robi�. Nie wida� interpretacji. Ale z MNIST i fashion MNISt widac wp�yw perplexity.
Sie� neuronowa? Ma zrobi� model mapowania tSNE. To mo�e pozwoli� na mapowanie ca�ych danych.
Testy jednostkowe. Pokrycie kodu, l. linii wykonanych kodu. CI/CD narz�dzia do automatycznego testowania
Nasze MDS.
28.05 Klaudia Organiak, Gra platformowa R. Adamczak
Gra Spark. Prezentacja Prezi. Fabu�a tylko cz�ciowa, kontynuacja od in�. 3 zako�czenia. Du�o drobnych dodatk�w, wiele klas.
Uczenie RL. Unity, Visual Studio, liczne dodatkowe programy do grafiki i pisanie, Jason to opakuje i Unity analizuje. Logika - uwzgl�dnia fizyk�, Unity ma komponent, uwzgl�dnia si�y. Kontroler efekt�w. Dialogi i cutscenki. G�osy i d�wi�ki? tylko liter. Grafika w Asterlight, r�cznie. Przeciwnik gro�niejszy, opis postaci i kontrola walki, narz�dzi i uszkodze� postaci.
Uczenie RL agenta, sama napisa�a u�ywaj�c r�wnania Bellmana. Wiele stan�w postaci, przed w trakcie i po ataku, selekcja przydatnych stan�w do uczenia. Testowanie, po 200 iteracjach wida� efekty uczenia.
https://ludo.ai/ Empowering Game Studios with Artificial Intelligence
https://charmed.ai/ 3D video game art
04.06 Jacek Wierzejewski, wykrywanie warto�ci odstaj�cych.
Wartosci odstaj�ce. R�ne typy danych. Balans czu��c i swoisto�ci. Por�wnanie algorytm�w. Predykacja i por�wnanie metod. PyQty GUI do Python. Pliki CSV, preprocessing i proste charakterystyki, wype�nianie warto�c ibrakuj�cych.
Statytyczne: QIR - kwartyle i odchylenia od g�rnej i dolnej granicy Q1,Q4,
Z-score, wp�yw ekstremalnych warto�ci.
ML: LOF, lokalne anomalie. g�sto�� lokalna jest miar�.
Brakuj�ce w oparciu o LOF, u�redni� po znanych zmiennych wszystkie wektory by znale�� brakuj�c�. LRD, local reachability distance.
Isolation forest. �cie�ki do izolowanych punkt�w.
1Class SVM, Eliptic envelope. Min elipsa 90% danych.
DBSCAN, Density based spatial clustering with noise.
G�osowanie dla wielu algorytm�w.
Statystyki F1. Ataki, oszustwa, du�e zbiory.
Daniel Lesi�ski, Sedzenie obiekt�w w 2D i 3D czujniki IOD.
Celownik i tracker. �rodowisko testowe. Wieko�� obiektu na ekranie. W czasie rzeczywistym. 60 HX gubi po 3 pikseli, 30 Hz 10 px. Czmu tak dzia�a? wiecej danych mniej pomy�ek. Kontrast kolor�w, zmieniaj�ce si� t�o.
3 modele wykrywania na ekranie. Badanie op�nie�.
11.06, Konrad Lipka, Motion capture. Abewski/Matulweski
Optitrack - koszty kamera teraz 26 kz�, 6 kamer, oprogramowanie trudne do u�ytku, kalibracja trudna, idealne warunki o�wietleniowe. Jeden program w OpenCV jest celem, Python.
MediaPipe Google lib, alfa version. Wykrywa twarz, cia�o, szkielet. Krople - markery na twarzy, szkieletu 33.
D�onie 21 marker�w. CV2 + Media Pipe. Garnet darmowy, cache danych. Problem g��bi. Potrzebna kalibracja, obliczanie odleg�o�ci. B��dy rz�du 0.5 m, tanie kamery wymagaj� oblicze� ogniskowej. Dok�adno�� odleg�o�ci ok 10 cm. U�rednienie z kilku klatek poprawia, mo�e kilka cm. Do�o�y� Lidar?
Jakie kamery? 20 z� tanie, nie supersprz�t. Zako�czenie do wrze�nia.
11.06 Julia Szczuczko, Practical apps of eye tracking for VR, Marak/Matulewski.
Typy ET, VOg, PSOG-VOG, PSOG, odblaski (glints) z IR. Fotosensory, bateria. PSOG-VOG dopiero wchodzi.
Zbieranie danych mo�e by� wra�liwe. Skupianie jest uci��liwe bo s� sakady. Wyg�adzanie surowych danych, filtr Kalmana. Projekty w Unity z ET.